Nieuws

Een belastingplichtige die zelf werken in onroerende staat uitvoert, moet zichzelf daarvoor in principe geen btw meer aanrekenen. De werken worden niet langer automatisch gelijkgesteld met het verrichten van een dienst ten bezwarende titel.

Het voorjaar is de tijd van de algemene vergaderingen. De oproeping tot de algemene vergadering is onderworpen aan voorschriften uit het Wetboek van Vennootschappen. Maar kan de algemene vergadering ook geldig beraadslagen zonder formaliteiten?

Telt uw onderneming minder dan 11 werknemers? Gaat u bijkomend personeel met een laag loon tewerkstellen? Dan kan u een belastingvrijstelling krijgen. Die belastingvrijstelling is echter één van de maatregelen die zal sneuvelen naar aanleiding van de hervorming van de vennootschapsbelasting. De steunmaatregel wordt afgeschaft vanaf aanslagjaar 2021.

Werkgevers kunnen op eigen initiatief sinds begin dit jaar vrij eenvoudig een deel van de winst uitkeren aan hun werknemers in de vorm van een bonus. Er zijn 2 soorten winstpremies. De gecategoriseerde winstpremie en de identieke winstpremie. De ene al makkelijker in te voeren dan de andere. Beide met interessante fiscale en sociale voordelen.

Over de taks op de effectenrekening is al veel gediscussieerd. Na heel wat gedoe is de wet dan toch door het parlement goedgekeurd en gepubliceerd in het Staatsblad van 9 maart 2018. In vogelvlucht over de wet.

Een vennootschap moet minstens 45.000 euro loon betalen aan één van haar bedrijfsleiders om van het verlaagd tarief van 20 % te kunnen genieten. Als ze dat niet doet, is het standaardtarief van toepassing. Daar komt dan nog bij dat ze ook een afzonderlijke aanslag moet betalen. Deze regels gelden voor boekjaren die beginnen vanaf 1 januari 2018.

Als u een geschil heeft met de fiscus, kan u een bezwaar indienen. Maar u kan ook op een andere manier proberen het conflict op te lossen. U kan bijvoorbeeld de fiscale bemiddelingsdienst inschakelen. Deze dienst krijgt meer mogelijkheden om burger en fiscus met elkaar te verzoenen.

Het geregistreerd kassassysteem, in de volksmond ook wel de witte kassa genoemd, is ondertussen al een tijd verplicht in de horeca. Toch bestaan er nog heel wat onduidelijkheden. Moeilijkheid blijft het onderscheid tussen het leveren van spijs en drank en het verrichten van een catering- of restaurantdienst.

Ondernemingen die onvoldoende voorafbetalingen doen, worden daarvoor bestraft. Ze moeten een belastingvermeerdering betalen. Vanaf dit jaar, wil de regering voorafbetalen nog meer aanmoedigen. Het vermeerderingspercentage bedraagt vanaf nu in de vennootschapsbelasting minstens 6,75 %.

Sinds 2006 al kunnen werkgevers een eenmalige innovatiepremie voor vernieuwende ideeën toekennen aan hun werknemers. Ook voor de periode 2017-2018 kunnen werkgevers dit instrument gebruiken om innovatieve werknemers te belonen. De regeling is opnieuw verlengd. De voorwaarden en de procedure wijzigen niet.

De hervorming van het Wetboek van vennootschappen van 7 mei 1999 draait rond vereenvoudiging, flexibilisering en aanpassing aan Europese evoluties. Over die ingrijpende hervorming is het laatste woord nog lang niet geschreven. Vandaag staan we stil bij de verdwijning van één van de basisprincipes uit ons vennootschapsrecht: het onderscheid tussen burgerlijke en handelsvennootschappen.

Eén van de belangrijke elementen in de hervorming van de vennootschapsbelasting is de manier waarop kapitaalverminderingen worden aangerekend. Vroeger had de vennootschap hierin een vrije keuze. Voor kapitaalverminderingen vanaf 2018 werd deze keuzevrijheid afgeschaft. Vanaf nu wordt de vermindering pro rata aangerekend op het gestort kapitaal, en op de reserves van de vennootschap. Daardoor wordt een deel van de terugbetaling een uitkering van dividenden. En daardoor belastbaar.

Wie van zijn werkgever gratis een pc, laptop, tablet of smartphone krijgt, krijgt een voordeel van alle aard. Dat is uiteraard belastbaar. De waarde van dit voordeel wordt forfaitair vastgesteld. Vanaf 1 januari 2018 worden de forfaits aangepast om ze beter in overeenstemming te brengen met de werkelijke waarde van deze toestellen.

De aftrekbaarheid van autokosten wordt vanaf volgend jaar aangepakt. In twee fases worden er verschillende wijzigingen doorgevoerd. De eerste fase is al voor 2018, waarin het aftrekregime in de personenbelasting gelijkgesteld wordt met die in de vennootschapsbelasting. In de tweede fase (vanaf 2020) worden de regels grondig hervormd.

De wetgever heeft er eindelijk werk van gemaakt om moratorium- en nalatigheidsinteresten af te stemmen op de marktrente. Het tarief van 7 % zal dus verdwijnen. Voor nalatigheidsinteresten wordt het minimumtarief 4 %.

Het Hof van Justitie van de Europese Unie stelt zich de jongste tijd soepeler op ten opzichte van de formele eisen waaraan een factuur moet beantwoorden. Daardoor kunnen belastingplichtigen toch hun btw aftrekken ook als ze niet over een volledige correcte factuur beschikken. De Belgische fiscus heeft zich nu ook bij dit standpunt neergelegd. Dat bevestigt hij in een circulaire van 12 oktober 2017.

Als u van uw werkgever een forfaitaire vergoeding krijgt voor de kosten die u maakt tijdens een dienstreis in het bui¬tenland is dat een terugbetaling van eigen kosten van de werkgever. U moet er dus geen belasting op betalen. Welk forfait aanvaardbaar is, hangt af van het land waar u naartoe reist. U mag zich daarvoor baseren op de landenlijst van het ministerie van Buitenlandse Zaken. Sinds 22 november 2017 gelden er nieuwe bedragen.

We staan aan de vooravond van een ingrijpende modernisering van het Belgisch vennootschapsrecht. De krachtlijnen van deze hervorming beogen een doorgedreven vereenvoudiging en een beperking van het aantal vennootschapsvormen. De hervorming zou al snel in werking treden met een vrij lange overgangsperiode.

De Europese privacyverordening (GDPR) voorziet een reeks nieuwe maatregelen voor verwerking, beheer en bewaren van persoonsgegevens. Vanaf 25 mei 2018 moet elke Belgische onderneming die gegevens van EU-burgers verzamelt, met deze nieuwe privacy wetgeving in regel zijn. Ondernemingen zijn zelf verantwoordelijk voor de naleving van de privacywetgeving en moeten dit ook kunnen aantonen.

In een eerdere bijdrage brachten we heuglijk nieuws: het tarief in de vennootschapsbelasting zal de komende jaren dalen, tot 25 % in 2020 en voor kmo’s tot 20 % op de eerste 100.000 EUR winst. Er is ook minder goed nieuws: de regering wil dat deze verlaging budgetneutraal verloopt. Daarom wordt de verlaging gecompenseerd met enkele andere nieuwe maatregelen zoals het afschaffen of beperken van enkele bestaande aftrekken.

De wet van 11 augustus 2017 heeft het insolventierecht van ondernemingen grondig hervormd. De faillissementswet van 8 augustus 1997 en de wet van 31 januari 2009 betreffende de continuïteit van de ondernemingen (het vroegere gerechtelijk akkoord) gaan op in Boek XX van het Wetboek van Economisch Recht. Belangrijke nieuwigheid is de verruiming van het toepassingsgebied. Alle ondernemingen en vrije beroepers komen in aanmerking voor de insolventieprocedures.

Een zelfstandige die wegens ziekte of ongeval zijn activiteiten als zelfstandige niet meer kan uitoefenen, kan een uitkering krijgen. Om recht te hebben op die uitkering moeten een aantal stappen worden ondernomen. De adviserend geneesheer van het ziekenfonds moet de arbeidsongeschiktheid erkennen. Er speelt ook een aangiftetermijn en een wachttijd.

In de strijd tegen btw-fraude, kregen btw-ambtenaren tien jaar geleden de mogelijkheid om bewarend beslag te leggen op verdachte goederen. In de praktijk bleek dat niet ver genoeg te gaan, waardoor fraudeurs via achterpoortjes toch aan beslag konden ontsnappen. Nieuwe regels geven de ambtenaren extra slagkracht om het systeem efficiënter te maken.

In het begrotingsakkoord dat deze zomer door de regering werd voorgesteld, zaten traditiegetrouw weer heel wat fiscale maatregelen. Een kort overzicht.

Er is een nieuwe procedure van gerechtelijke ontbinding van vennootschappen in werking getreden. Sinds 12 juni 2017 moeten bestuurders of zaakvoerders meewerken met de gerechtelijk vereffenaar. Nog belangrijker voor de praktijk is de wijziging dat een vennootschap voortaan al na één boekjaar in plaats van na drie opeenvolgende boekjaren gerechtelijk kan worden ontbonden wegens niet-neerlegging van de jaarrekening. De kamers voor handelsonderzoek krijgen meer bevoegdheden in de ontbindingsprocedure.

Verenigingen met sociale en culturele activiteiten zijn vrijgesteld van btw voor hun gewone activiteiten. Om fondsen te werven voor de financiering van hun activiteit, organiseren ze vaak ook allerlei andere activiteiten. Ook die zijn in principe vrijgesteld van btw. De btw-administratie heeft een circulaire gepubliceerd om wat meer uitleg te geven.

Over de aanslag geheime commissielonen is er de laatste jaren al heel wat inkt gevloeid. Volgens de wetgever mag de aanslag nog enkel in uitzonderlijke gevallen opgelegd worden. In een circulaire uit 2015 ging de fiscus toch enigszins in tegen de soepelere houding van de wetgever. In een nieuwe circulaire verduidelijkt de fiscus zijn standpunt en past het aan de visie van de minister aan.

Heeft u deeltijdse werknemers in dienst? Dan hebben wij goed nieuws. De administratieve verplichtingen bij deeltijdse arbeid worden een pak eenvoudiger dankzij de wet werkbaar en wendbaar werk. De wijzigingen voor nieuwe deeltijdse arbeidsovereenkomsten treden in werking op 1 oktober 2017. Voor de bestaande deeltijdse arbeidsovereenkomsten moet u vóór 1 april 2018 het arbeidsreglement aanpassen.

Wanneer een vennootschap een wagen gratis ter beschikking stelt aan een bedrijfsleider of werknemer, krijgt die een belastbaar voordeel van alle aard. De vennootschap zelf moet 17 % van de kosten opnemen als verworpen uitgaven (VU). Sinds begin dit jaar is dit percentage opgetrokken tot 40 % voor vennootschappen die ook de brandstofkosten op zich nemen. Deze maatregel brengt heel wat extra administratie met zich mee: als de vennootschap wil vermijden dat ze 40 % moet opnemen in de VU, zal ze moeten bewijzen dat enkel de professionele brandstofkosten ten laste werden genomen.

Als u een lening verstrekt aan een kleine onderneming, kan u dat een belastingvoordeel opleveren. Zo zijn er bijvoorbeeld de gewestelijke belastingkredieten voor de Winwinlening (Vlaanderen) en de Coup de Pouce (Wallonië). Daarnaast bestaat er ook een federaal voordeel: u betaalt geen belastingen op de interest die u ontvangt voor een lening die u via een crowdfundingplatform verstrekt aan startende ondernemingen. Officieel kan dat al sinds midden 2015. Omdat er nog bijkomende wettelijke regels moesten worden uitgewerkt, kon het systeem uiteindelijk echt in werking gaan voor leningen toegestaan vanaf 1 februari 2017.

1 2