Nieuws

Heeft u deeltijdse werknemers in dienst? Dan hebben wij goed nieuws. De administratieve verplichtingen bij deeltijdse arbeid worden een pak eenvoudiger dankzij de wet werkbaar en wendbaar werk. De wijzigingen voor nieuwe deeltijdse arbeidsovereenkomsten treden in werking op 1 oktober 2017. Voor de bestaande deeltijdse arbeidsovereenkomsten moet u vóór 1 april 2018 het arbeidsreglement aanpassen.

Wanneer een vennootschap een wagen gratis ter beschikking stelt aan een bedrijfsleider of werknemer, krijgt die een belastbaar voordeel van alle aard. De vennootschap zelf moet 17 % van de kosten opnemen als verworpen uitgaven (VU). Sinds begin dit jaar is dit percentage opgetrokken tot 40 % voor vennootschappen die ook de brandstofkosten op zich nemen. Deze maatregel brengt heel wat extra administratie met zich mee: als de vennootschap wil vermijden dat ze 40 % moet opnemen in de VU, zal ze moeten bewijzen dat enkel de professionele brandstofkosten ten laste werden genomen.

Als u een lening verstrekt aan een kleine onderneming, kan u dat een belastingvoordeel opleveren. Zo zijn er bijvoorbeeld de gewestelijke belastingkredieten voor de Winwinlening (Vlaanderen) en de Coup de Pouce (Wallonië). Daarnaast bestaat er ook een federaal voordeel: u betaalt geen belastingen op de interest die u ontvangt voor een lening die u via een crowdfundingplatform verstrekt aan startende ondernemingen. Officieel kan dat al sinds midden 2015. Omdat er nog bijkomende wettelijke regels moesten worden uitgewerkt, kon het systeem uiteindelijk echt in werking gaan voor leningen toegestaan vanaf 1 februari 2017.

Met de fiets naar het werk gaan, levert heel wat voordelen op. De werkgever kan belastingvrij een fiets ter beschikking stellen en een vrijgestelde fietsvergoeding uitbetalen en de fietsende werknemer kan 23 cent per kilometer als beroepskost aftrekken. Maar niet elke fiets kan van elk voordeel genieten. Er zijn uitzonderingen voor mountainbikes, racefietsen en speed pedelecs (snelle elektrische fietsen). Een overzicht.

Gaat u tijdens de zomervakantie een beroep doen op studenten? Sinds 1 januari 2017 mogen zij in het kader van een overeenkomst voor tewerkstelling van studenten per kalenderjaar 475 uren werken tegen een voordelige sociale bijdrage. Naast de sociale regeling zijn er uiteraard ook fiscale aandachtspunten.

Vaak worden bedrijfsleiders (gedeeltelijk) bezoldigd door hen gratis een woning ter beschikking te stellen. Over de aftrekbaarheid van de kosten voor deze woning heeft lange tijd discussie ontstaan. In principe is daar nu geen discussie meer over: de kosten zijn aftrekbaar. Maar, zegt het Hof van Cassatie, aftrek is geen automatisme. De vennootschap moet de terbeschikkingstelling verantwoorden en haar verloningspolitiek goed documenteren.

Ondernemingen die investeren in nieuwe materiële vaste activa hebben recht op een investeringsaftrek. Hun uitgaven voor het verwerven nieuwe activa, mogen gedeeltelijk in mindering worden gebracht van hun belastbare inkomsten. De percentages voor investeringen gedaan in 2017 (aanslagjaar 2018) zijn dezelfde als vorig jaar.

De ‘Orde van Vlaamse Balies’ en de ‘Ordre des Barreaux francophones et germanophones’ gaan een ‘Centraal Register Solvabiliteit’ inrichten. Dit nieuwe register is een geïnformatiseerde gegevensbank waarin alle faillissementsdossier worden opgeslagen en bewaard. Faillissementsprocedures zullen zo volledig elektronisch worden gevoerd.

Het Hof van Justitie van de Europese Unie stelt zich in recente uitspraken steeds vaker soepel op ten aanzien van formele voorwaarden. Daardoor kunnen belastingplichtigen als ze aan de materiële voorwaarden voldoen, genieten van een btw-vrijstelling ook als ze niet alle formele voorwaarden hebben vervuld. Het is dus niet langer een ramp als niet het juiste document werd ingevuld, of als niet alle gegevens (correct) werden ingevuld. Maar wat betekent dat nu precies voor de ‘overbrenging’? Een korte analyse.

De administratie heeft haar regels gewijzigd voor de berekening van de waarde van het voordeel wanneer een werknemer of bedrijfsleider gratis een onroerend goed ter beschikking krijgt, maar slechts voor een gedeelte van het jaar over het goed beschikt. Het bedrag van het voordeel mag dan in verhouding tot het gebruik worden verminderd. Dat wordt vanaf nu niet meer per maand berekend, maar van dag tot dag.

Elk jaar moeten vennootschappen een jaarrekening opstellen en neerleggen. Voor de boekjaren die beginnen op 1 januari 2016 zijn er nieuwe modellen van de jaarrekening. Vennootschappen die voldoen aan de criteria van een microvennootschap, kunnen het microschema van de jaarrekening toepassen.

Het is weer aangifteseizoen. Ook dit jaar is de aangifte in de personenbelasting weer een pak uitgebreider en complexer geworden. Dat ligt, hoe kan het ook anders, vooral aan de steeds complexer wordende woonfiscaliteit. De wijzigingen in Vlaanderen en Wallonië voor leningen aangegaan vanaf 1 januari 2016 laten zich nu voelen in de aangifte. Met deze bijdrage proberen we u door de aangifte te loodsen.

De btw-regels voor kostendelende verenigingen of zelfstandige groeperingen werden in juli 2016 onder druk van Europa gewijzigd. Eind vorig jaar kwam de fiscus eindelijk met een circulaire die meer uitleg geeft bij deze nieuwe regels. We lichten ze kort toe.

Hieronder geven wij u een overzicht van de belangrijkste geïndexeerde bedragen in de personenbelasting. In dit overzicht staan enkel de federale bedragen. Belastingverminderingen en dergelijke waarvan het bedrag door de gewesten wordt bepaald (bv. dienstencheques) werden niet opgenomen.

In de deeleconomie kunnen particulieren aan andere particulieren online diensten aanbieden. De inkomsten die ze er mee verwerven, worden aan een afzonderlijk tarief belast. De nieuwe regels die vorig jaar al werden ingevoerd, kunnen sinds 1 maart 2017 ook echt worden toegepast.

1 2 3