Kmo's geen voorstander van afschaffing ziektebriefje

Zeven op de tien kmo's zijn tegen een verdere afschaffing van het ziektebriefje. Dat blijkt uit een bevraging door SD Worx bij 481 kmo-bedrijfsleiders. Personeelsplanning wordt zonder het ziektebriefje veel complexer, luidt de kritiek.

Vandaag mogen werknemers drie keer per jaar een dag ziek zijn zonder dat ze daarvoor een medisch attest moeten voorleggen. Werkgevers met minder dan 50 werknemers kunnen van deze regel afwijken. Maar er ligt intussen al een nieuw wetsvoorstel op tafel dat de afschaffing van het ziektebriefje uitbreidt naar drie keer drie dagen per werknemer, per kalenderjaar en dat voor alle bedrijven, ongeacht hun omvang.

Meeste bedrijven vragen altijd attest

Uit een bevraging van hr-bedrijf SD Worx bij 481 kmo-bedrijfsleiders blijkt dat 53 procent altijd een medisch attest vraagt, zelfs bij afwezigheid van één dag (47 procent in Vlaanderen, 66 procent in Wallonië). Ongeveer vier op de tien kmo's (36%) vragen pas een medisch attest vanaf meerdere dagen afwezigheid.

Kleine vs grote kmo's

Opvallend: kmo?s met minder dan 5 werknemers vragen significant minder vaak om ziektebriefjes dan kmo?s met meer dan 5 werknemers: 45 procent ten opzichte van 70 procent. Gemiddeld vraagt slechts 11% van alle kmo's geen ziektebriefjes meer, tenzij in uitzonderlijke gevallen.

Vrees voor continuïteit in productie

Het nieuwe wetsvoorstel stuit op tegenstand bij de kmo's. Bijna 70% is tegen een verdere uitbreiding van het weglaten van het ziektebriefje. Slechts 16% is voorstander. De administratieve vereenvoudiging die de uitbreiding van het ziektebriefje belooft weegt dus voor de meeste bedrijfsleiders niet op tegen mogelijke andere uitdagingen. In productieomgevingen met arbeiders vreest men bijvoorbeeld voor de continuïteit van de productie of dienstverlening wanneer arbeiders last-minute wegvallen. Het is dus belangrijk dat zij hun baas tijdig inlichten over hun ziekte.



Nieuws

U wil de knapste koppen en sterkste profielen op de loonlijst van uw bedrijf? Hieronder krijgt u zeven tips die elke hr-professional ter harte moet nemen.

Vanaf 1 januari 2026 is voor Belgische ondernemingen de verplichte invoering van digitale facturatie op komst.

Een vennootschap of eenmanszaak die te weinig voorafbetalingen van haar inkomstenbelastingen doet, moet rekening houden met een belastingvermeerdering. Tot boekjaar 2023 bedroeg deze vermeerdering 6,75% of 4,5%. Voor boekjaar 2024 wordt dit 9%. Een proactieve voorafbetalingsstrategie is dus geen overbodige luxe!