7 tips voor een succesvolle rekruterings- en aanwervingsstrategie

Wil u de sterkste profielen op de arbeidsmarkt aantrekken en behouden, dan moet u inspanningen leveren om uw bedrijf als topwerkplek in de markt te zetten. Hebt u nog geen kaas gegeten van employer branding? In dit artikel krijgt u zeven tips om uit te blinken als werkgever en de mooiste parels in de zee van talent binnen te halen.

1. Toon uw meerwaarde

Gaat u een vacature opstellen of een sollicitatiegesprek afnemen? Probeer dan heel precies over te brengen op welke manier u als bedrijf het verschil maakt voor uw personeel en klanten. Want dat is wat potentiële werknemers over de streep kan trekken.

Sociale media zijn een krachtig, maar niet het enige wapen in uw zoektocht naar talent. Kanalen als LinkedIn en Facebook kunt u inzetten om talent te vinden, maar ook om uw eigen bedrijfscultuur uit te dragen.

2. Vertrouw op uw medewerkers als talentscouts

Vergeet ook uw eigen werknemers niet. Kennen zij iemand in hun kennissenkring die aan het werk wil in een accountantskantoor? Vaak leveren referrals erg sterke profielen op. Aarzel niet om een succesvolle aanwerving op aanraden van uw werknemers te belonen, bijvoorbeeld met geld of een teamevent.

3. Hou het werk interessant

Vermeld tijdens het aanwervingsproces zeker de doorgroeimogelijkheden. Belicht zowel project- als opleidingsmogelijkheden en dagdagelijkse taken waarbij ze zich kunnen ontplooien.

4. Leg competitieve loonbenchmarks vast

Kandidaten die bij u aan tafel zitten, weten vaak goed wat ze waard zijn. Daarom bent u zelf ook maar beter voorbereid. Want bij een onaantrekkelijk loonvoorstel vangt u wellicht bot.

5. Zet de voordelen in de spotlights

Legt u iedereen in de watten met fitnessabonnementen, teamweekends of een strijkdienst? Speel dit uit in uw communicatie en u doet er ongetwijfeld een goede zaak mee.

6. Gebruik sociale media

Interactie met potentiële kandidaten via platformen als Facebook of Instagram kosten u niets en het kan u heel wat nieuwe connecties opleveren.

7. Besteed tijd aan exitgesprekken

U kan veel leren van werknemers die uw bedrijf verlaten. Hun feedback kunt u gebruiken om uw bedrijfsprocessen te verbeteren en uw employer branding daarop af te stemmen.


Nieuws

Onder impuls van Europa wordt 'de bijzondere vrijstellingsregeling van belasting voor kleine ondernemingen' in het btw-wetboek aangepast. Daardoor kunnen kleine ondernemingen die in een andere Europese lidstaat gevestigd zijn, maar in ons land belastbare handelingen verrichten ervoor opteren om te genieten van een btw-vrijstelling. De nieuwe maatregel treedt in werking op 1 januari 2025.

Begin 2022 maakten vele ondernemers voor de eerste maal kennis met Reprobel, de instantie die instaat voor de inning en herverdeling van reproductievergoedingen. Ook dit jaar ontvingen veel ondernemers opnieuw een brief of e-mail met de vraag om voor 30 april 2024 hun aangifte in te dienen. Wat moet je hierover weten?

Op 20 maart 2024 keurde de federale regering het verlaagde btw-tarief van 6% goed voor afbraak- en heropbouwprojecten die gevolgd worden door de bouw van huurwoningen. Dit verlaagde tarief (6% in plaats van 21%) geldt al voor particulieren die hun woning afbreken en heropbouwen.