De aangiftetermijn voor vennootschappen

De aangifte vennootschapsbelasting moet dit jaar ten laatste ingediend worden op 24 september 2020. Deze simpele regel geldt enkel voor vennootschappen die hun boekjaar afsluiten van 31 december 2019 tot 31 januari 2020. Begin juni werd de berekeningswijze van de uiterste indieningsdatum extreem vereenvoudigd.

Het principe

Vennootschappen beschikken voor het indienen van hun aangifte over een termijn die, volgens de letter van de wet, niet korter mag zijn dan één maand vanaf de datum waarop hetzij de jaarrekening, hetzij de rekening van ontvangsten en uitgaven is goedgekeurd. Anderzijds mag die termijn ook niet langer zijn dan zes maanden vanaf de datum waarop het boekjaar is afgesloten.

Op 4 juni 2020 publiceerde de belastingadministratie echter een nieuwe en veel eenvoudigere berekeningswijze. U heeft gewoon 7 maanden te rekenen vanaf de eerste dag van de maand na de balansdatum. Als de uiterste datum van indiening op een zaterdag, zondag of feestdag valt, is de eerstvolgende werkdag de uiterste datum van indiening.

In de praktijk

Als uw boekjaar afsluit van 31 december 2019 tot 31 januari 2020, dan is de uiterste datum van aangifte, 24 september 2020. Dat heeft niets met berekeningen te maken maar is een administratieve beslissing.

Daarna is het dus 7 maanden na de balansdatum. Dat geeft voor aanslagjaar 2020 de volgende mogelijkheden (uiterste datum van indiening):

Einde boekjaar ... 
van 31/12/2019 t.e.m. 31/01/2020 = 24/09/2020
van 01/02/2020 t.e.m. 29/02/2020 = 30/09/2020
van 01/03/2020 t.e.m. 31/03/2020 = 03/11/2020
van 01/04/2020 t.e.m. 30/04/2020 = 30/11/2020
van 01/05/2020 t.e.m. 31/05/2020 = 04/01/2021
van 01/06/2020 t.e.m. 30/06/2020 = 01/02/2021
van 01/07/2020 t.e.m. 31/07/2020 = 01/03/2021
van 01/08/2020 t.e.m. 31/08/2020 = 31/03/2021
van 01/09/2020 t.e.m. 30/09/2020 = 30/04/2021
van 01/10/2020 t.e.m. 31/10/2020 = 31/05/2021
van 01/11/2020 t.e.m. 30/11/2020 = 30/06/2021
Van 01/12/2020 t.e.m. 30/12/2020 = 02/08/2021

Uitstel

Onder de vorige berekeningswijze vertrok de belastingadministratie van de statutaire datum van uw vennootschap. Als u die vergadering uitstelde, moest u ook uitstel vragen voor het indienen van de aangifte.

Het KB nr. 4 van 9 april 2020 'houdende diverse bepalingen inzake mede-eigendom en het vennootschaps- en verenigingsrecht in het kader van de strijd tegen de Covid-19 pandemie' laat u toe om - mits het naleven van bepaalde voorwaarden - de algemene vergadering met maximaal 10 weken uit te stellen.
Door te berekenen op basis van de balansdatum, heeft het uitstel van de algemene vergadering geen effect op de uiterste indieningsdatum van de aangifte. U bent in die situatie dus verplicht om binnen de principiële aangiftetermijnen individueel uitstel aan te vragen bij uw bevoegd Team Beheer.

BIZTAX, de aangiftetool voor vennootschappen, is beschikbaar sinds 9 juni 2020.

Nieuws

De CBN heeft een advies gepubliceerd over de boekhoudkundige verwerking van de wederopbouwreserve. De wederopbouwreserve is één van belangrijkste maatregelen die ondernemingen moet toelaten zich na de pandemie te herpakken. Hoe gaat die wederopbouwreserve in de praktijk?

Als u materiaal aanbiedt aan uw medewerkers om te kunnen werken, dan zijn er twee mogelijkheden. Ofwel beschouwt de fiscus het als kosten eigen aan de werkgever (en dan is het niet belastbaar voor de werknemer), ofwel als voordeel van alle aard (en dan is het uiteraard wel belastbaar). Pc’s en smartphones vallen onder die laatste categorie. Maar wat met de accessoires ervan?

De berekening van het voordeel van alle aard voor de bedrijfswagen is onder meer afhankelijk van de CO2-uitstoot van het voertuig tegenover de ‘gemiddelde uitstoot van het Belgische wagenpark’. Die gemiddelde uitstoot ging in 2018 en 2019 naar omhoog waardoor het voordeel kleiner werd. Door een nieuwe wet kan dat niet meer.