Onroerende verhuur met btw binnenkort mogelijk

Vanaf 1 oktober kunnen btw-plichtigen onroerende goederen verhuren met toepassing van btw. Groot voordeel hiervan is dat de verhuurder de btw op de oprichtingskosten zal kunnen aftrekken. Voor de huurder zijn de huurkosten ook aftrekbaar. Met de nieuwe regels wil de regering het btw-stelsel vereenvoudigen en de concurrentiepositie van België verbeteren.

Keuzestelsel

Met het zomerakkoord vorig jaar plande de regering al om het optioneel stelsel in te voeren. Dit ging uiteindelijk om budgettaire redenen niet door. Eind maart besliste de regering om het dan toch in te voeren.

Het gaat om een optioneel stelsel. De verhuurder en huurder moeten er samen voor kiezen. Als ze dat niet doen, zijn de gewone regels van toepassing en is de onroerende verhuur van btw vrijgesteld.

Voorwaarden

Belaste onroerende verhuur kan alleen voor nieuwe gebouwen of op grondige renovaties van bestaande gebouwen. Grondige renovatie betekent dat de kostprijs van de werken minstens 60 % bedraagt van de verkoopwaarde van het gebouw na de renovatie. De huurder moet btw-plichtig zijn en het gebouw gebruiken voor zijn economische activiteit.

Gevolgen van de keuze

Als partijen voor het stelsel kiezen:

Rekent de verhuurder btw aan op de verhuur.

Kan de verhuurder de btw op de oprichtingskosten aftrekken.

Kan de huurder de btw op het huurgeld aftrekken.

Verplichte btw verhuur bepaalde goederen

In principe blijft onroerende verhuur vrijgesteld van btw. Het optionele stelsel is een vrijwillige uitzondering op deze regel. Daarnaast bestaan er al langer enkele verplichte uitzonderingen. Die blijven gewoon bestaan.

Er wordt altijd btw aangerekend op verhuur van ...

Parkeerruimte voor voertuigen.

Gemeubeld logies in hotels, motels, enz.

Kampeerplaatsen.

Blijvend geïnstalleerde machines.

Safeloketten.

Nieuw: ook korte verhuur altijd belast

Aan deze lijst voegt de regering een nieuwe uitzondering toe. Vanaf 1 oktober 2018 zal de korte verhuur van onroerende goederen altijd aan btw onderworpen worden (bv. verhuur van feestzalen, congreszalen).

Vanaf 1 oktober

De nieuwe regels treden in principe op 1 oktober 2018 in werking.

Nieuws

Vandaag mogen werknemers drie keer per jaar een dag ziek zijn zonder dat ze daarvoor een medisch attest moeten voorleggen. Werkgevers met minder dan 50 werknemers kunnen van deze regel afwijken. Maar er ligt intussen al een nieuw wetsvoorstel op tafel dat de afschaffing van het ziektebriefje uitbreidt naar drie keer drie dagen per werknemer, per kalenderjaar en dat voor alle bedrijven, ongeacht hun omvang.

Als bedrijfsleider van een vennootschap kunt u een aantal specifieke forfaitaire onkostenvergoedingen uit uw vennootschap opnemen. Denk bijvoorbeeld aan kilometervergoedingen en dag- en reisvergoedingen. Daarnaast kunt u zichzelf ook een algemene forfaitaire onkostenvergoeding laten toekennen. Hoe pakt u dit correct aan?

Wellicht had u er al mee te maken: klanten die uw facturen niet of te laat betalen. Niet alleen vervelend, maar ook ronduit gevaarlijk voor uw business. Welke stok hebt u als bedrijfsleider achter de deur om late betalers aan te pakken? En maakt het een verschil of die klant een ondernemer of particulier is?