Onroerende verhuur met btw binnenkort mogelijk

Vanaf 1 oktober kunnen btw-plichtigen onroerende goederen verhuren met toepassing van btw. Groot voordeel hiervan is dat de verhuurder de btw op de oprichtingskosten zal kunnen aftrekken. Voor de huurder zijn de huurkosten ook aftrekbaar. Met de nieuwe regels wil de regering het btw-stelsel vereenvoudigen en de concurrentiepositie van België verbeteren.

Keuzestelsel

Met het zomerakkoord vorig jaar plande de regering al om het optioneel stelsel in te voeren. Dit ging uiteindelijk om budgettaire redenen niet door. Eind maart besliste de regering om het dan toch in te voeren.

Het gaat om een optioneel stelsel. De verhuurder en huurder moeten er samen voor kiezen. Als ze dat niet doen, zijn de gewone regels van toepassing en is de onroerende verhuur van btw vrijgesteld.

Voorwaarden

Belaste onroerende verhuur kan alleen voor nieuwe gebouwen of op grondige renovaties van bestaande gebouwen. Grondige renovatie betekent dat de kostprijs van de werken minstens 60 % bedraagt van de verkoopwaarde van het gebouw na de renovatie. De huurder moet btw-plichtig zijn en het gebouw gebruiken voor zijn economische activiteit.

Gevolgen van de keuze

Als partijen voor het stelsel kiezen:

Rekent de verhuurder btw aan op de verhuur.

Kan de verhuurder de btw op de oprichtingskosten aftrekken.

Kan de huurder de btw op het huurgeld aftrekken.

Verplichte btw verhuur bepaalde goederen

In principe blijft onroerende verhuur vrijgesteld van btw. Het optionele stelsel is een vrijwillige uitzondering op deze regel. Daarnaast bestaan er al langer enkele verplichte uitzonderingen. Die blijven gewoon bestaan.

Er wordt altijd btw aangerekend op verhuur van ...

Parkeerruimte voor voertuigen.

Gemeubeld logies in hotels, motels, enz.

Kampeerplaatsen.

Blijvend geïnstalleerde machines.

Safeloketten.

Nieuw: ook korte verhuur altijd belast

Aan deze lijst voegt de regering een nieuwe uitzondering toe. Vanaf 1 oktober 2018 zal de korte verhuur van onroerende goederen altijd aan btw onderworpen worden (bv. verhuur van feestzalen, congreszalen).

Vanaf 1 oktober

De nieuwe regels treden in principe op 1 oktober 2018 in werking.

Nieuws

Voor veel mensen is het pensioen een ‘ver-van-mijn-bedshow’. Bovendien doen er heel hardnekkige misverstanden de ronde over dit complexe thema. Dat merkt u wellicht ook als werkgever. De ene medewerker ligt niet wakker van zijn of haar pensioenspaarpot, terwijl een andere – meestal wat oudere – collega deze materie wel van nabij opvolgt.

Om cashflowproblemen te vermijden is een strikte opvolging van uitgaande facturen essentieel. In dit artikel geven we enkele tips om daadkrachtig maar beleefd om te gaan met wanbetalers.

Een cafetariaplan biedt werknemers de flexibiliteit om hun verloningspakket à la carte samen te stellen. Niet alleen financiële compensaties maar ook mobiliteitsvergoedingen, opleidingen, extra vakantiedagen, een smartphone of laptop komen in aanmerking. De vergoedingen zijn bovendien budgetneutraal voor werkgevers.