Twaalf geboden van de boekhouder-fiscalist

1. U zal een liefde voor cijfers moeten hebben

2. U zal uw permanente vorming niet negeren.

3. U zal met uw cliënten een opdrachtbrief tekenen.

4. U zal een beroepsaansprakelijkheidsverzekering onderschrijven.

5. U zal uw cliënten niet helpen om te frauderen.

6. U zal de juistheid van de door de cliënten aangebrachte informatie nagaan.

7. U zal al te vriendschappelijke relaties met cliënten vermijden.

8. U zal antwoorden bekomen op uw vragen met betrekking tot de situatie van uw cliënten.

9. U zal eventuele vergissingen of beheersfouten opsporen.

10. U zal uw confraters respecteren.

11. U zal de meest rendabele opdrachten ontwikkelen.

12. U zal uw tijd en uw stress beheren.

Nieuws

Vandaag mogen werknemers drie keer per jaar een dag ziek zijn zonder dat ze daarvoor een medisch attest moeten voorleggen. Werkgevers met minder dan 50 werknemers kunnen van deze regel afwijken. Maar er ligt intussen al een nieuw wetsvoorstel op tafel dat de afschaffing van het ziektebriefje uitbreidt naar drie keer drie dagen per werknemer, per kalenderjaar en dat voor alle bedrijven, ongeacht hun omvang.

Als bedrijfsleider van een vennootschap kunt u een aantal specifieke forfaitaire onkostenvergoedingen uit uw vennootschap opnemen. Denk bijvoorbeeld aan kilometervergoedingen en dag- en reisvergoedingen. Daarnaast kunt u zichzelf ook een algemene forfaitaire onkostenvergoeding laten toekennen. Hoe pakt u dit correct aan?

Wellicht had u er al mee te maken: klanten die uw facturen niet of te laat betalen. Niet alleen vervelend, maar ook ronduit gevaarlijk voor uw business. Welke stok hebt u als bedrijfsleider achter de deur om late betalers aan te pakken? En maakt het een verschil of die klant een ondernemer of particulier is?