Tijdelijk 100% aftrek voor receptiekosten

Tot 31 december 2020 zijn receptiekosten in de inkomstenbelastingen 100% aftrekbaar. De maatregel moet de evenementensector ondersteunen. De vraag is natuurlijk of de strikte regels inzake evenementen het überhaupt mogelijk maken om dergelijke evenementen te organiseren.

Publiciteitskosten versus receptiekosten

In btw-aangelegenheden maakt men een onderscheid tussen onthaalkosten en publiciteitskosten. Onthaalkosten zijn voornamelijk gericht op bestaande relaties (klanten of leveranciers) waarbij het doel is om het ontvangst van deze relaties zo aangenaam mogelijk te maken.
Kosten van bijvoorbeeld een opendeurdag worden beschouwd als publiciteitskosten.
Het verschil? De btw op publiciteit is volledig aftrekbaar, die op kosten van onthaal is niet aftrekbaar.

In inkomstenbelastingen zijn receptiekosten steeds 50% aftrekbaar. Traditioneel kijkt de fiscus er naar de aard van de uitgave, en niet zozeer naar de reden van het evenement.
Maar in 2018 antwoordde de minister op een parlementaire vraag over het verschil tussen btw en inkomstenbelasting, dat volgens hem een regeling zoals die van btw best ook in inkomstenbelastingen toegepast kon worden.

Het Hof van Cassatie

Het Hof van Cassatie kreeg in 2019 de vraag ook voorgelegd maar dit Hof meent, net zoals de fiscus, dat u niet moet kijken naar het doel van de uitgave maar wel naar de aard. De feesttent die u huurt voor een receptie voor bestaande klanten of voor een opendeurdag? Het is altijd een receptiekost met een aftrek van 50%.
De belastingadministratie volgt deze strengere houding en de huidige minister van Financiën bevestigt deze visie.

Coronamaatregel

De Corona III-wet voorziet een 100% aftrek voor receptiekosten gemaakt tussen 8 juni 2020 en 31 december 2020. Hiermee wil de wetgever de evenementensector een duwtje in de rug geven.

Opgelet: de versoepeling geldt enkel voor inkomstenbelastingen en enkel voor receptiekosten. Inzake btw verandert er niets. En andere uitgaven zoals bijvoorbeeld relatiegeschenken blijven gewoon onderworpen aan de 50%-beperking.   

Op restaurant

Een tijdlang werd aangekondigd dat de 100%-aftrek ook zou gelden voor restaurantkosten Die zijn in inkomstenbelastingen slechts 69% aftrekbaar. Die versoepeling kwam er echter niet.

De Corona III-wet voorziet wel in een belastingvrijstelling voor zogenaamde consumptiecheques. Wie deze cheques krijgt, kan ze besteden hetzij in de horeca hetzij in culturele handelszaken, sportverenigingen en bepaalde kleine handelszaken.
Het initiatief om consumptiecheques aan te bieden, zal in principe bij de werkgever liggen. Ze zijn niet alleen vrijgesteld van sociale bijdragen maar ook van inkomstenbelastingen. Het maximumbedrag dat de werkgever mag toekennen is 300 euro.

De meeste fiscale steunmaatregelen lopen tot het einde van 2020. Maar de vraag is of dit voldoende lang is? Evenzeer is er de vraag of de toestand van de schatkist toelaat om deze maatregelen nog te verlengen.

Nieuws

Vandaag mogen werknemers drie keer per jaar een dag ziek zijn zonder dat ze daarvoor een medisch attest moeten voorleggen. Werkgevers met minder dan 50 werknemers kunnen van deze regel afwijken. Maar er ligt intussen al een nieuw wetsvoorstel op tafel dat de afschaffing van het ziektebriefje uitbreidt naar drie keer drie dagen per werknemer, per kalenderjaar en dat voor alle bedrijven, ongeacht hun omvang.

Als bedrijfsleider van een vennootschap kunt u een aantal specifieke forfaitaire onkostenvergoedingen uit uw vennootschap opnemen. Denk bijvoorbeeld aan kilometervergoedingen en dag- en reisvergoedingen. Daarnaast kunt u zichzelf ook een algemene forfaitaire onkostenvergoeding laten toekennen. Hoe pakt u dit correct aan?

Wellicht had u er al mee te maken: klanten die uw facturen niet of te laat betalen. Niet alleen vervelend, maar ook ronduit gevaarlijk voor uw business. Welke stok hebt u als bedrijfsleider achter de deur om late betalers aan te pakken? En maakt het een verschil of die klant een ondernemer of particulier is?