Voordeel van alle aard bedrijfswagen daalt in 2019

Het voordeel van alle aard voor bedrijfswagens wordt berekend met een formule. Een essentieel element voor de formule is de referentie-uitstoot van CO2. Hoe hoger de auto boven de referentie-uitstoot zit, hoe hoger het voordeel. Deze referentie-uitstoot wordt elk jaar vastgelegd in een koninklijk besluit. De cijfers voor dit jaar zijn gunstig voor de belastingplichtige: het voordeel van alle aard daalt.

Voordeel berekend volgens een formule

Catalogusprijs x CO2-percentage x 6/7 x leeftijdsfactor

Het CO2-percentage en de referentie-uitstoot

Het CO2-basispercentage van 5,5 % is gekoppeld aan een referentie-uitstoot. Deze referentie-uitstoot wordt uitgedrukt in gram per kilometer en wordt elk jaar bij KB vastgesteld:

Als de auto vervuilender is dan de referentie-uitstoot, stijgt het basispercentage met 0,1 % per gram extra uitstoot, tot een maximum van 18 %.

Als de auto milieuvriendelijker is, daalt het basispercentage met 0,1 % per gram minder uitstoot, tot een minimum van 4 %.

Als de uitstoot van de auto gelijk is aan de referentie-uitstoot, geldt het basispercentage van 5,5 %.

De regering past elk jaar de referentie-uitstoot aan. Zo kan ze inspelen op het feit dat auto's steeds milieuvriendelijker worden.

De referentie-uitstoot voor 2019

Voor 2019 stijgt de referentie-uitstoot. Daardoor zal voor dezelfde auto een lager basispercentage gelden. En daardoor zal voor dezelfde wagen het voordeel goedkoper worden.

De referentie-uitstoot voor kalenderjaar 2019 is gelijk aan:

Voor auto's met dieselmotor: 88 g/km (i.p.v. 86 voor 2018).

Voor auto's met een motor op benzine, lpg of aardgas: 107 g/km (i.p.v. 105 voor 2018).

Overzicht van referentie-uitstoten in vorige jaren

2012: 95 g/km (diesel) en 115 g/km (benzine)

2013: 95 g/km (diesel) en 116 g/km (benzine)

2014: 93 g/km (diesel) en 112 g/km (benzine)

2015: 91 g/km (diesel) en 110 g/km (benzine)

2016: 89 g/km (diesel) en 107 g/km (benzine)

2017: 87 g/km (diesel) en 105 g/km (benzine)

2018: 86 g/km (diesel) en 105 g/km (benzine)

Minimum 1.310 euro

Het voordeel bedraagt, ongeacht de uitstoot, minimum 1.310 euro.

Nieuws

De Balanscentrale, onderdeel van de Nationale Bank van België (NBB), voert vanaf januari 2022 wijzigingen door die een impact kunnen hebben op de manier waarop u een jaarrekening neerlegt. Een neerlegging op papier is niet meer mogelijk, online wordt eenvoudiger.

De komende jaren verandert er heel wat op het vlak van de aftrekbaarheid van de beroepskosten van voertuigen. Wagens die op een fossiele brandstof rijden, verliezen de aftrek als beroepskosten. Elektrische wagens blijven wel fiscaal aftrekbaar. Om de omschakeling aan te moedigen, werkt de wetgever met wortel en stok, maar een nakende wetswijziging maakt de wortel al wat kleiner.

In de registratie- en successierechten komen we wel eens het begrip ‘aanhorigheid’ tegen. Het gaat dan over een constructie die een bijzaak vormt bij een hoofdgebouw. Maar wanneer houdt een constructie op een bijzaak te zijn en wordt ze afzonderlijk belastbaar?