Fiscale bemiddelingsdienst kan nu ook boetes kwijtschelden

De fiscale bemiddelingsdienst is een onafhankelijke dienst die bemiddelt bij geschillen tussen de belastingplichtige en de fiscus. Binnenkort krijgt de dienst er nog een extra taak bij: kwijtschelden en verminderen van fiscale boetes.

Van minister naar fiscale bemiddelingsdienst

De bevoegdheid om boetes en belastingverhogingen kwijt te schelden behoort al sinds 1831 toe aan de minister van Financiën. Nu gaat deze bevoegdheid over naar een nieuw departement van de fiscale bemiddelingsdienst: de Cel Administratieve Sancties of CAS. Uiterlijk op 1 januari 2019 neemt de dienst deze taak over.

Boetes kwijtschelden of verminderen

De CAS kan  boetes en belastingverhogingen kwijtschelden of verminderen die worden opgelegd omwille van een overtreding van het wetboek inkomstenbelastingen (WIB92)  of één van haar uitvoeringsbepalingen (bv. KB/WIB92). De CAS is niet bevoegd voor boetes in verband met onroerende voorheffing in Vlaanderen en Brussel, omdat de FOD Financiën daarvoor de dienst niet meer uitmaakt.

Vallen ook onder de bevoegdheid van de bemiddelingsdienst:

Boetes en belastingverhogingen betreffende de met de inkomsten gelijkgestelde belastingen (MIGB) zoals de belasting op de automatische ontspanningstoestellen en de belasting op spelen en weddenschappen.

Boetes en belastingverhogingen betreffende de wet diverse rechten en taksen (WDRT), zoals rechten op geschriften (gerechtsdeurwaarders en notarissen), de taks op beursverrichtingen en de taks op effectenrekening.

Let op: door de regionalisering nemen de gewesten steeds meer de dienst over van deze belastingen. Wanneer dat gebeurt, is de CAS niet meer bevoegd.

Andere ambtenaren bevoegd voor btw en registratierechten

Eigenlijk was het de bedoeling de bevoegdheid om te oordelen over kwijtschelding/vermindering van boetes en belastingverminderingen bij één instantie te centraliseren. Dat is niet helemaal gelukt. Zo blijven btw en registratierechten buiten de bevoegdheid van het CAS.

Alleen voor definitieve boetes

Alleen definitieve boetes of belastingverhogingen komen in aanmerking voor kwijtschelding/vermindering. Als u een bezwaar hebt ingediend bij de administratie of een geschil voor de rechtbank heeft gebracht, moet u op een beslissing of vonnis wachten.

CAS kijkt naar financiële toestand belastingplichtige

Het CAS kijkt niet naar de wettigheid of gegrondheid van de boete. De dienst houdt alleen maar rekening met uw financiële toestand. Op basis daarvan oordeelt de dienst of er reden is om de boete te verminderen/kwijtschelden.

Wanneer is kwijtschelding niet mogelijk?

U kunt geen kwijtschelding krijgen:

Als u al een onbeperkt uitstel van de invordering hebt gekregen.

Als u zich in een collectieve schuldenregeling bevindt.

Als u zich in een gerechtelijke reorganisatie bevindt.

Hoe een verzoek indienen?

Hoe u precies een verzoek bij het CAS moet indienen, wordt later nog bij KB vastgelegd. Allicht zal het gebeuren via een grondig gemotiveerd verzoekschrift.

Beslissing van het CAS

Een college van het CAS beslist bij meerderheid van het quorum van de collegeleden. Zij hebben toegang tot alle applicaties en databanken van de FOD financiën. Zij kunnen de kwijtschelding aan het naleven van voorwaarden verbinden, bv. een betaalplan.

Juridisch blijft de sanctie zelf bestaan. De fiscus vordert alleen de boete niet  langer in. Dit betekent dat eventuele nalatigheidsinteresten wel verschuldigd blijven tot de datum van beslissing van de CAS.

Nieuws

Sinds 2006 al kunnen werkgevers een eenmalige innovatiepremie voor vernieuwende ideen toekennen aan hun werknemers. Ook voor de periode 2017-2018 kunnen werkgevers dit instrument gebruiken om innovatieve werknemers te belonen. De regeling is opnieuw verlengd. De voorwaarden en de procedure wijzigen niet.

De hervorming van het Wetboek van vennootschappen van 7 mei 1999 draait rond vereenvoudiging, flexibilisering en aanpassing aan Europese evoluties. Over die ingrijpende hervorming is het laatste woord nog lang niet geschreven. Vandaag staan we stil bij de verdwijning van n van de basisprincipes uit ons vennootschapsrecht: het onderscheid tussen burgerlijke en handelsvennootschappen.

En van de belangrijke elementen in de hervorming van de vennootschapsbelasting is de manier waarop kapitaalverminderingen worden aangerekend. Vroeger had de vennootschap hierin een vrije keuze. Voor kapitaalverminderingen vanaf 2018 werd deze keuzevrijheid afgeschaft. Vanaf nu wordt de vermindering pro rata aangerekend op het gestort kapitaal, en op de reserves van de vennootschap. Daardoor wordt een deel van de terugbetaling een uitkering van dividenden. En daardoor belastbaar.