Fiscale bemiddelingsdienst kan nu ook boetes kwijtschelden

De fiscale bemiddelingsdienst is een onafhankelijke dienst die bemiddelt bij geschillen tussen de belastingplichtige en de fiscus. Binnenkort krijgt de dienst er nog een extra taak bij: kwijtschelden en verminderen van fiscale boetes.

Van minister naar fiscale bemiddelingsdienst

De bevoegdheid om boetes en belastingverhogingen kwijt te schelden behoort al sinds 1831 toe aan de minister van Financiën. Nu gaat deze bevoegdheid over naar een nieuw departement van de fiscale bemiddelingsdienst: de Cel Administratieve Sancties of CAS. Uiterlijk op 1 januari 2019 neemt de dienst deze taak over.

Boetes kwijtschelden of verminderen

De CAS kan  boetes en belastingverhogingen kwijtschelden of verminderen die worden opgelegd omwille van een overtreding van het wetboek inkomstenbelastingen (WIB92)  of één van haar uitvoeringsbepalingen (bv. KB/WIB92). De CAS is niet bevoegd voor boetes in verband met onroerende voorheffing in Vlaanderen en Brussel, omdat de FOD Financiën daarvoor de dienst niet meer uitmaakt.

Vallen ook onder de bevoegdheid van de bemiddelingsdienst:

Boetes en belastingverhogingen betreffende de met de inkomsten gelijkgestelde belastingen (MIGB) zoals de belasting op de automatische ontspanningstoestellen en de belasting op spelen en weddenschappen.

Boetes en belastingverhogingen betreffende de wet diverse rechten en taksen (WDRT), zoals rechten op geschriften (gerechtsdeurwaarders en notarissen), de taks op beursverrichtingen en de taks op effectenrekening.

Let op: door de regionalisering nemen de gewesten steeds meer de dienst over van deze belastingen. Wanneer dat gebeurt, is de CAS niet meer bevoegd.

Andere ambtenaren bevoegd voor btw en registratierechten

Eigenlijk was het de bedoeling de bevoegdheid om te oordelen over kwijtschelding/vermindering van boetes en belastingverminderingen bij één instantie te centraliseren. Dat is niet helemaal gelukt. Zo blijven btw en registratierechten buiten de bevoegdheid van het CAS.

Alleen voor definitieve boetes

Alleen definitieve boetes of belastingverhogingen komen in aanmerking voor kwijtschelding/vermindering. Als u een bezwaar hebt ingediend bij de administratie of een geschil voor de rechtbank heeft gebracht, moet u op een beslissing of vonnis wachten.

CAS kijkt naar financiële toestand belastingplichtige

Het CAS kijkt niet naar de wettigheid of gegrondheid van de boete. De dienst houdt alleen maar rekening met uw financiële toestand. Op basis daarvan oordeelt de dienst of er reden is om de boete te verminderen/kwijtschelden.

Wanneer is kwijtschelding niet mogelijk?

U kunt geen kwijtschelding krijgen:

Als u al een onbeperkt uitstel van de invordering hebt gekregen.

Als u zich in een collectieve schuldenregeling bevindt.

Als u zich in een gerechtelijke reorganisatie bevindt.

Hoe een verzoek indienen?

Hoe u precies een verzoek bij het CAS moet indienen, wordt later nog bij KB vastgelegd. Allicht zal het gebeuren via een grondig gemotiveerd verzoekschrift.

Beslissing van het CAS

Een college van het CAS beslist bij meerderheid van het quorum van de collegeleden. Zij hebben toegang tot alle applicaties en databanken van de FOD financiën. Zij kunnen de kwijtschelding aan het naleven van voorwaarden verbinden, bv. een betaalplan.

Juridisch blijft de sanctie zelf bestaan. De fiscus vordert alleen de boete niet  langer in. Dit betekent dat eventuele nalatigheidsinteresten wel verschuldigd blijven tot de datum van beslissing van de CAS.

Nieuws

De Balanscentrale, onderdeel van de Nationale Bank van België (NBB), voert vanaf januari 2022 wijzigingen door die een impact kunnen hebben op de manier waarop u een jaarrekening neerlegt. Een neerlegging op papier is niet meer mogelijk, online wordt eenvoudiger.

De komende jaren verandert er heel wat op het vlak van de aftrekbaarheid van de beroepskosten van voertuigen. Wagens die op een fossiele brandstof rijden, verliezen de aftrek als beroepskosten. Elektrische wagens blijven wel fiscaal aftrekbaar. Om de omschakeling aan te moedigen, werkt de wetgever met wortel en stok, maar een nakende wetswijziging maakt de wortel al wat kleiner.

In de registratie- en successierechten komen we wel eens het begrip ‘aanhorigheid’ tegen. Het gaat dan over een constructie die een bijzaak vormt bij een hoofdgebouw. Maar wanneer houdt een constructie op een bijzaak te zijn en wordt ze afzonderlijk belastbaar?