5 manieren om te snoeien in uw bedrijfskosten

Een economische crisis, onverwachte financiële tegenvallers, moordende concurrentie, … Er zijn heel wat redenen te bedenken waarom u kosten wil besparen in uw kmo. Hieronder lijsten we enkele mogelijkheden op.

1.    Bespaar door kosten te optimaliseren

Om te kunnen besparen moet u eerst goed weten waar u uw geld aan uitgeeft. Maak een overzicht van al uw uitgaven per maand of kwartaal: telefoonabonnementen, verzekeringen, loonkosten, onderhoudskosten, energie, … Bekijk vervolgens welke kosten u kunt schrappen en waar er eventueel nog een onderhandelingsmarge is met leveranciers.

2.    Schakel freelancers en studenten in

Vaste medewerkers kosten handenvol geld. Voor sommige bedrijven is het kostenbesparend om voor bepaalde opdrachten, projecten of taken tijdelijke medewerkers aan te trekken in de vorm van freelancers, studenten of stagaires. U vangt zo kostenefficiënt piekmomenten op en u hebt er een extra rekruteringskanaal bij om jong talent te detecteren.

3.    Digitaliseer en automatiseer

Gaat te veel tijd verloren aan repetitieve administratieve taken? Weet dat er vandaag heel wat mogelijkheden zijn om complexe bedrijfsprocessen, van boekhouding tot ERP, te automatiseren. Zo bespaart u tijd en geld. Bovendien kunnen uw medewerkers zich bezighouden met wat écht telt.

4.    Evalueer uw mobiliteitsuitgaven

Nu telewerken stevig ingeburgerd is in de kmo-wereld is het een goed idee om ook uw bedrijfswagenpolitiek te evalueren. Hebben uw medewerkers écht een auto nodig, of is een fiets in combinatie met het openbaar vervoer interessanter? Schakel eventueel over op poolwagens, die roteren tussen uw medewerkers naargelang hun mobiliteitsnoden. U bespaart zo niet alleen geld, maar spaart ook het milieu.

5.    Vraag raad aan uw accountant

Kleine ondernemingen missen soms expertise om bepaalde cijfers correct te analyseren. Een externe accountant heeft die kennis wel én kijkt bovendien met een objectieve bril naar de resultaten. Een accountant kan veel meer dan facturen verwerken, jaarrekeningen opstellen en fiscale verplichtingen vervullen. Hij of zij fungeert als volwaardig adviseur van de kmo. Maak er gebruik van.









Nieuws

U wil de knapste koppen en sterkste profielen op de loonlijst van uw bedrijf? Hieronder krijgt u zeven tips die elke hr-professional ter harte moet nemen.

Vanaf 1 januari 2026 is voor Belgische ondernemingen de verplichte invoering van digitale facturatie op komst.

Een vennootschap of eenmanszaak die te weinig voorafbetalingen van haar inkomstenbelastingen doet, moet rekening houden met een belastingvermeerdering. Tot boekjaar 2023 bedroeg deze vermeerdering 6,75% of 4,5%. Voor boekjaar 2024 wordt dit 9%. Een proactieve voorafbetalingsstrategie is dus geen overbodige luxe!