Hoe uw kmo beschermen tegen schokken en crisissen?

Elke crisis kan de crisis te veel zijn voor een kmo. Zo lijkt het toch. Wat kunt u doen om uw bedrijf te beschermen tegen onverwachte gebeurtenissen zoals de oorlog in Oekraïne, terroristische aanslagen in Brussel of de wereldwijde gezondheidscrisis?

Hoe schokbestendig is uw onderneming?

Economische en financiële schokken maken deel uit van het (bedrijfs)leven. Bovenop de natuurlijke deining van hoog- en laagconjunctuur moeten ondernemers afrekenen met onverwachte schokken, die vaak een hele sector of een geografische regio treffen.

Schokken zijn per definitie onvermijdelijk, maar bedrijven kunnen zich er wel op voorbereiden. Eric Van den Broele (hoofd R&D Graydon Creditsafe) pleit ervoor dat kmo’s in financieel zekere tijden zogenaamde ‘redundante reserves’ proberen opbouwen. Dat zijn financiële overschotten om onverwachte gebeurtenissen het hoofd te bieden. Ze verzekeren met andere woorden de continuïteit van de onderneming in moeilijke tijden, zonder een beroep te moeten doen op extra financiering of overheidssteun.

Wat kunnen we leren van economische crisissen?

De afgelopen dertig jaar hebben we elke crisis opgelost door een hypotheek te nemen op onze kinderen en kleinkinderen, én op de ecosystemen van hun toekomst, stelt Van den Broele. Recente (economische) crisissen en schokken tonen overduidelijk waar de economische dynamiek van de afgelopen 30 jaar de mist in gaat. We moeten weg van kortetermijndenken en snelle winst, ten voordele van duurzaamheid, en samenwerking binnen ecosystemen op de lange termijn.

Investeren in duurzaamheid

Crisissen en schokken zijn hét moment om te investeren in duurzaamheid, stelt Van den Broele. 2023 moet het jaar worden van ESG: Environment, Social, Government. Want investeren in duurzaamheid versterkt de autonomie en creativiteit van bedrijven en leidt tot langdurige samenwerkingsverbanden, waardoor ze beter gewapend zijn tegen schokken.


Nieuws

Vandaag mogen werknemers drie keer per jaar een dag ziek zijn zonder dat ze daarvoor een medisch attest moeten voorleggen. Werkgevers met minder dan 50 werknemers kunnen van deze regel afwijken. Maar er ligt intussen al een nieuw wetsvoorstel op tafel dat de afschaffing van het ziektebriefje uitbreidt naar drie keer drie dagen per werknemer, per kalenderjaar en dat voor alle bedrijven, ongeacht hun omvang.

Als bedrijfsleider van een vennootschap kunt u een aantal specifieke forfaitaire onkostenvergoedingen uit uw vennootschap opnemen. Denk bijvoorbeeld aan kilometervergoedingen en dag- en reisvergoedingen. Daarnaast kunt u zichzelf ook een algemene forfaitaire onkostenvergoeding laten toekennen. Hoe pakt u dit correct aan?

Wellicht had u er al mee te maken: klanten die uw facturen niet of te laat betalen. Niet alleen vervelend, maar ook ronduit gevaarlijk voor uw business. Welke stok hebt u als bedrijfsleider achter de deur om late betalers aan te pakken? En maakt het een verschil of die klant een ondernemer of particulier is?