Indieningstermijnen belastingaangifte: een overzicht

Naar aanleiding van de jaarlijkse belastingaangifte vermeldt de FOD Financiën op haar website de indieningstermijnen waarmee u dit jaar rekening moet houden.

Welke termijnen vindt u in MyMinfin?

Moet u als belastingplichtige een aangifte indienen?

In MyMinfin worden de volgende termijnen vermeld:

30 juni 2023, als u een papieren aangifte ontvangt

18 oktober 2023, als u specifieke inkomsten hebt (winsten, baten, bezoldigingen bedrijfsleiders, bezoldigingen aan meewerkende echtgenoten en/of buitenlandse beroepsinkomsten)

15 juli 2023, in alle andere gevallen

Goed om weten:

Is de vermelde termijn 30 juni 2023 en hebt u geen specifieke inkomsten? Dan kunt u uw belastingaangifte (laten) indienen tot 15 juli 2023.

Is de vermelde termijn 30 juni of 15 juli 2023 en hebt u geen specifieke inkomsten? Dan kunt u uw belastingaangifte (laten) indienen tot 18 oktober 2023.

In deze twee gevallen moet u geen extra actie ondernemen wat de termijn betreft. De belastingadministratie houdt immers automatisch rekening met de echte termijn wanneer ze uw aangifte behandelt.

Belangrijk voor mandatarissen is ook dat de belastingadministratie zich flexibel zal opstellen voor aangiften die voor 15 juli 2023 ingediend moeten worden. Dit biedt mandatarissen de kans om zich aan te passen aan de nieuwe termijnen.

Hebt u als belastingplichtige een voorstel van vereenvoudigde aangifte ontvangen?
In dit geval kan een wijziging van het voorstel van vereenvoudigde aangifte via Tax-on-web gebeuren tot 15 juli 2023.

Als u een voorstel van vereenvoudigde aangifte hebt ontvangen, maar geen specifieke inkomsten hebt, dan moet u dit vooraf (laten) melden aan uw bevoegd kantoor om uitstel tot 18 oktober 2023 te krijgen. Deze melding kan gebeuren zonder bewijsstukken.






Nieuws

Vandaag mogen werknemers drie keer per jaar een dag ziek zijn zonder dat ze daarvoor een medisch attest moeten voorleggen. Werkgevers met minder dan 50 werknemers kunnen van deze regel afwijken. Maar er ligt intussen al een nieuw wetsvoorstel op tafel dat de afschaffing van het ziektebriefje uitbreidt naar drie keer drie dagen per werknemer, per kalenderjaar en dat voor alle bedrijven, ongeacht hun omvang.

Als bedrijfsleider van een vennootschap kunt u een aantal specifieke forfaitaire onkostenvergoedingen uit uw vennootschap opnemen. Denk bijvoorbeeld aan kilometervergoedingen en dag- en reisvergoedingen. Daarnaast kunt u zichzelf ook een algemene forfaitaire onkostenvergoeding laten toekennen. Hoe pakt u dit correct aan?

Wellicht had u er al mee te maken: klanten die uw facturen niet of te laat betalen. Niet alleen vervelend, maar ook ronduit gevaarlijk voor uw business. Welke stok hebt u als bedrijfsleider achter de deur om late betalers aan te pakken? En maakt het een verschil of die klant een ondernemer of particulier is?